top of page
Foto van schrijverEllie Polfliet

De succesfactoren van zakelijk tekenen

Bijgewerkt op: 7 nov. 2023

Zaterdagavond weer een aflevering "Wie is de Mol?". Hoewel ik altijd van het programma geniet kneep ik hem toch even bij de tekenopdracht. Voor wie het niet gezien heeft, er moesten 5 zinnen aan elkaar overgebracht worden door middel van tekeningen. Per goed overgekomen zin was er een geldbedrag te winnen. De totaalscore aan het einde van de opdracht…. Nul euro.


Een slechtere reclame voor visual recording en visueel werken kan ik me niet voorstellen. Een reclame die maar liefst vier miljoen kijkers heeft gezien. Tijd dus om een paar verschillen aan te stippen tussen de tekenopdracht in 'Wie is de Mol?' en zakelijk tekenen.


1. De mol

Tijdens de WIDM opdracht is er, je raadt het al, een mol in het spel die de opdracht probeert te saboteren. In dit geval een kleine moeite want er leken wel 6 mollen in het spel te zitten. Als het goed is heb je hier bij je zakelijke tekeningen geen last van. Een hele geruststelling.

2. Effectieve communicatie

Zakelijk tekenen zet je in om zo effectief mogelijk te communiceren. De WIDM opdracht was opgezet om de communicatie zo moeilijk mogelijk te maken. In effectieve communicatie maak je gebruik van plaatjes, geschreven woorden en gesproken tekst. Wanneer je een combinatie maakt van deze drie elementen, heb je een meest optimale vorm van communicatie te pakken, een kans die de deelnemers tijdens de opdracht niet kregen.


3. Houd het simpel.

De belangrijkste tip die ik meegeef aan mijn cursisten. Hoe meer details, hoe ingewikkelder het wordt. Een huis heeft geen raam, deur en dakpannen nodig om te kunnen zien dat het een huis is. Tijdens de uitzending van afgelopen zaterdag zag ik een kaasmarkt met een volledig assortiment aan Europese kazen (inclusief uitverkoop), een podium met doeken, verlichting en een groot publiek en een achtbaan tot leven komen op de doeken. Stuk voor stuk unieke kunstwerken. Maar waar moet je nu precies naar kijken?


4. Kleur.

“Ik zie een rood poppetje; dat moet Marije zijn!”. Nee hoor, rood was gewoon toevallig beschikbaar. Geen probleem bij een schilderij, maar in zakelijke tekeningen wordt kleur alleen ingezet voor een functie. Wanneer de kleur er niet toe doet gebruik je hem niet. Met als gevolg dat wanneer iets een specifieke kleur heeft, het een betekenis heeft. Dat scheelt een hoop verwarring.


Kortom, visueel werken hoeft niet zo hopeloos te zijn als ik tijdens de uitzending van afgelopen zaterdag ervoer. Je moet wel een aantal simpele spelregels volgen. Wil je meer weten of heb je gerichte vragen? Neem gerust contact met me op.


Comments


bottom of page